موضوع: تاریخچه

آشنایی با هرژه - خالق محبوب ترین شخصیت کمیک تاریخ

هرژه - خالق تن تن


ژرژ رمی (Georges prosper Remi) مشهور به هرژه (اقتباس از حروف اول نام خانوادگی و نام کوچکش در تلفظ فرانسه = R.G) به تاریخ 22 می 1907 در ناحیه ی اتربک شهر بروکسل کشور بلژیک متولد شد.دوران کودکی فرزند آلکسی و الیزابت مصادف بود با جنگ جهانی اول و اشغال کشورش توسط نیرو های آلمان. ارتشی که ژرژ خردسال حاشیه ی کتاب های مدرسه ی خود را مملو از کاریکاتور های آنان کرده بود.در 1920 ، وارد مدرسه ی کاتولیکی سنت بونی فیس شد و به گروه های پیشاهنگی پیوست. اتفاقی که برای او بی اندازه لذت بخش و تاثیر گذار بود. اولین طرح های او در 1923 و در ماهنامه ی پیش آهنگی چاپ گشت و در 1924 ، نخستین بار طرحی از خود را با نام مستعار هرژه (Herge) امضا نمود.در 1925 ، هرژه فعالیت خود را در مجله ی قرن بیستم به مدریت نوربرت والز (کشیش و روشن فکر کاتولیک) آغاز نمود و در همین سال ها بود که داستان های توتور (Totor) را در این دو مجله آغاز کرد.

آشنایی با هرژه - خالق محبوب ترین شخصیت کمیک تاریخ


شخصیتی که او را می توان نسخه ی بدوی تن تن دانست.
والز ، مکررا" هرژه را به خلق کاراکتر یک خبرنگار شجاع و خیرخواه تشویق می کرد.بخش کودکان مجله ی قرن بیستم (قرن بیستم کوچولو) در دهم ژانویه ی 1929 ، شاهد تولد خبرنگاری جوان به نام تن تن بود که به همراه سگ وفادار خود "میلو" جهت تهیه ی یک گزارش عازم شوروی می شد. "تن تن در شوروی" را می توان از اولین کمیک استریپ های اروپایی دانست که در آن صحبت های کاراکتر ها به صورت بالونی در بالای سر آنها نوشته می شود. هنری که مدت زیادی از خلق آن در امریکا نمی گذشت.سه سال بعد ، هرژه با منشی مدیر مجله ، ژرمی کیکن ازدواج نمود. وصلتی که تا 28 سال بعد دوام داشت.آغاز جنگ دوم جهانی در 1936 و اشغال بلژیک توسط ارتش نازی ، که به تعطیلی مجله ی قرن بیستم منتج شد ، هرژه را ناچار نمود داستان "سرزمین طلای سیاه" را نیمه کاره تمام کند و داستان "خرچنگ پنجه طلائی" را برای مجله ی "گرگ و میش" پاریس آماده نماید. آخرین اثر منتشر شده در این مجله ، داستان نیمه تمام "هفت گوی بلورین" بود.

آشنایی با هرژه - خالق محبوب ترین شخصیت کمیک تاریخ


سال های جنگ هرژه را ناچار نمود تا با پرهیز از سیاست ، به تکیه بر شخصیت ها بپردازد. امری که به خلق کاراکتر هایی چون هادوک و تورنسل منجر شد. با پایان جنگ در 1944 هرژه با مشکلات عدیده ای مواجه شد. وی ، علی رغم اینکه تصویر ضد استعماری و ضد فاشیسم در داستان هایش به خوبی واضح بود ، به خاطر انتشار آثارش در مجله ی گرگ و میش - از معدود مجلات دارای مجوز توسط اشغالگران - متهم گشته و چهار بار بازداشت شده و در نهایت از کار مطبوعاتی منع شد. وی در این سال های بی کار ننشست و بی توجه به بازی های سیاسی به بازسازی و خلق نسخه ی رنگی کتابهای پیشین خود با کمک ادگار ژاکوپ و آلیس دووس مشغول شد.
این تحریم در 1946 با تلاش های ریموند لبلانک پایان گرفت. وی که از چهره های مطرح مبارزاتی در زمان جنگ محسوب می شد ، اقدام به انتشار مجله ی تن تن نمود. به این ترتیب دوست داران تن تن موفق به خواندن ادامه ی داستان هفت گوی بلورین و دیگر داستان های تن تن شدند. ژاکوب که عدم حظور نامش در کنار هرژه را عادلانه نمی دانست ، از ادامه ی همکاری کناره گیری کرد و به طور مستقل شروع به ساخت کمیک استریپ برای این مجله نمود. داستان های "بلیک و مورتیمر" از مشهور ترین آثار او محسوب می شوند.
در سال های بعد ، روز به روز بر رونق کار های هرژه افزوده می شد. به خاطر فشار بسیار زیادی که وی در تهیه ی کتاب ها متحمل می گشت ، ناشران وی اقدام به تاسیس استودیویی نمودند که چندین هنرمند در آن ، به همکاری با وی مشغول شدند. شاید مشهور ترین آنها "باب دومور" باشد که تا پایان در آثار هرژه همکاری نمود و مناظر سطح ماه در "روی ماه قدم گذاشتیم" حاصل خلاقیت اوست.

آشنایی با هرژه - خالق محبوب ترین شخصیت کمیک تاریخ


دهه ی پنجا برای هرژه قرین مشکلات عصبی و فشار شدید کاری بود. وی که به خاطر دلبستگی به یکی از کارکنان استودیوی خود ، "فانی ولامینک" ازدواج خود را در خطر می دید و در کنار آن از حملات عصبی و کابوس های تماما" سفید رنج می برد ، توصیه ی روانشناسش برای پایان کار بر روی کتاب های تن تن را نپذیرفت و به جای آن ، با الهام از کابوس های تماما" سفیدش ، اقدام به خلق یکی از ماندگار ترین کتاب های خود یعنی "تن تن در تبت" نمود. او در 1975 ( بعد از 15 سال متارکه) از همسر خود جدا شد و با فانی ازدواج نمود. سال های دهه ی هفتاد ، برای هرژه با آرامش بیشتری همراه بود. او توانست به اقصی نقاط جهات مسافرت نماید و در عین حال با آرامش خاطر به خلق تعدادی از بهترین آثار خود بپردازد.
هرژه در سوم مارس 1983 در اثر پیشرفت سرطان خون خود و کم خونی ناشی از آن در گذشت و فانی با تعطیلی استودیوی هرژه و مجله تن تن ، و تاسیس" بنیاد هرژه" تلاش هایی را برای حفظ حق تالیف آثار او و عدم ادامه ی کارش توسط دیگران آغاز نمود.
بر اساس آمار یونسکو ، هرژه در بین نویسندگان فرانسوی زبان ، رتبه ی نهم را در میزان ترجمه بین المللی آثار ، به خود اختصاص داده و پس از رنه گوسینی (خالق آستریکس ، اوبلیکس و لوک خوش شانس ) دومین نویسنده ی پرفروش بلژیکی آثار کمیک استریپ در جهان محسوب می شود. او چندین جایزه را چه در زمان حیات و چه پس از مرگ از آن خود نموده و یادبود های بسیاری در گوشه کنار هستی برای او و اثر بیادماندنی اش "تن تن" اختصاص داده شده.

منبع : http://tintin-iran.persiangig.com

مطالب مشابه

نظرات

نام:*
ادرس ایمیل:
متن نظر:
سوال:
پایتخت ایران چه شهری است ؟
پاسخ:*
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود